Sunday 4 November 2012

Contoh Karangan 5


                                    Cita - cita Saya

        Semua orang ada cita-cita . Saya bercita-cita hendak menjadi seorang doktor . Saya ingin merawat orang yang sakit .
        Saya akan menyelamatkan banyak nyawa manusia . Saya memakai pakaian seragam doktor  .   Orang akan menghormati saya .
        Selain itu , saya akan membuka klinik saya sendiri . Saya akan mengenakan bayaran yang murah . Bagi orang miskin , saya akan mengenakan bayaran yang rendah .
        Saya akan belajar bersungguh-sungguh untuk mencapai cita-cita ini .

Kosa kata  :  cita – cita  志愿                  ingin 
                   merawat  医治                   doktor  医生
                   menyelamatkan  拯救          nyawa  性命
                   manusia  人类                     pakaian seragam  制服
                   menghormati  敬仰              klinik  诊疗所
                   bayaran  收费                     murah  便宜
                   miskin  贫穷                        mencapai  达到

1 comments:

PHOON YUEN CHING
18 November 2012 at 23:31

Contoh karangan yang sesuai untuk murid tahun 1 dan 2 !

Post a Comment